keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Vihainen lintukuume leviää

Töissä on tavaroita purkaessa monesti aikaa ihmetellä ja viime päivinä ihmetys on kohdistunut erityisesti Angry Birds -tuotteisiin. Vaikka sitä on jo pidempään tiedostanut kuinka järjettömän nopeaksi tavaran kierto on käynyt ja sesongit lyhentyneet, on siihen liittyvä tavaraliikenne jotain ihan uskomatonta. Ihmiset haluavat aina jotain uutta ja jokin uusi myy paremmin kuin vanha, joten uusia tavaroita tuotetaan kuin liukuhihnalta. Ensin kehitetään hieno brändi joka myy ja sitten brändätty kuva painetaan joka toinen kuukausi uuteen malliin. Alkusyksyn Back-to-school Angry Birds tuotteet ehtivät olla kaupoissa sen pari kuukautta ennenkuin niiden tilalle tulivat Halloween Angry Birdsit. Halloween Angry Birds -tuotteet taas sysättiin yhtä nopeasti sivuun joulu Angry Birds -tuotteiden tieltä. Myymättä jääneitä vihaisia lintuja palaa kaupoista laatikoittain ja toisin kuin leffojen ja cd-levyjen kohdalla, on uutuuden viehätyksellä pelaavien sesongilelujen kohdalla paljon vaikeampi nähdä tulevia markkinoita jolloin ne toivotettaisiin tervetulleiksi takaisin liikkeiden arvokkaille myyntipaikoille. Eiväthän ne enää myy, jos ihmiset ovat jo ehtineet sellaiset hankkia.

Toki tavaran nopea kierto tekee sen ehtimisen yhä hankalammaksi. Jos sitä vähääkään haluaa harkita mitä sitä haluaisi kotiinsa kaupoista kantaa, voi päätöksen syntyessä olla jo myöhäistä. Sesonki meni eikä tuotetta saa enää mistään, koska sen tilalle on ehtinyt tulla jo kymmeniä uusia tuotteita. Tavaroiden liikkeisiin tulo- ja poistumisvauhti on käynyt osien tuoteryhmien kohdalla jopa ahdistavaksi. Siitä ei ole niin kovin kauaa, kun peleihinkin ehti odottaa uusia lisäosia ja lisäosien ilmestyessä peruspeliä oli pelattu jo niin pitkään ja hartaasti että vaihtelu otettiin ilolla vastaan. Nyt taas lisäosia syydetään vähintään puolivuosittain, eikä vanhoja ole ennen uusien ilmestymistä usein edes ehtinyt ostaa, saati pelata kyllästymiseen asti. Silti niiden lisäosien kohdalla jotka oikeasti haluaa, ei aina auta edetä omaan tahtiin. Mikäli lisäosaa ei ole valmis hankkimaan viimeistään vuosi ilmestymisen jälkeen, voi sitä olla monesta paikasta enää turha metsästää. Uuden tavaran virta on loputon ja vain klassikot ansaitsevat omat pysyvät paikkansa valikoimissa. Niinpä meillä on osien pelien kohdalla tehty tylysti päätös, ettei lisäosia hankita.

Sama lisäosarumba pyörii myös leffojen puolella. Siinä missä kakarana Aladdin oli Disney-leffoista poikkeus sen saatua jatkoa Jafarin paluun ilmestyessä, on nyt Disney klassikkojen lisäosien lista loputon: Tuhkimo 2, Tuhkimo 3; Leijonakuningas 2, leijonakuningas 3; Karhuveljeni Koda 2; Kronkin uudet seikkailut... Tuntuu ettei niin uutta Disney klassikkoa voi enää edes olla, etteikö siihen olisi jo saatu ainakin yhtä lisäosaa. Mutta pitäähän ihmisille saada myytyä jotain sen ensimmäisenkin elokuvan jälkeenkin, ettei myynti tyrehdy. Ja jos vanha idea yhä toimii, miksei maksimoida siitä saatavaa hyötyä samaan aikaan kuin syydetään koko ajan myös jotain uutta. Leffojen kohdalla tavaran kiertoa saadaan tosin ylläpidettyä myös ilman uusia tuotteita merkkinoille ilmestyessä vähän väliä uusia formaatteja: nyt kun valtaosa on vihdoin saanut päivitettyä valtaosan VHS kaseteista dvd-levyiksi, on hyvä siirtyä yhä enemmän Blue-ray ja 3D Blue-ray levyihin. Meiltä loput VHS-filmit kuskattiin poistoon vasta viime muuton yhteydessä ja nyt hyllyssä dvd:t elävät rinta rinnan blue-ray levyjen kanssa ja myös saavat elää; en ole todellakaan valmis lähtemään päivittämään koko dvd-kokoelmaa taas uuteen muotoon ainakaan niin kauan kuin soitin myös dvd-levyille löytyy.

Mikä tässä kaaoksessa sitten itseä eniten harmittaa? Näin vuosi sitten kaupassa kätevänoloisen 3 in 1 voileipägrillin. Voileipägrilli kuuluu meillä niihin keittiövarusteisiin joista en ole valmis luopumaan ja tuossa olisi saanut samaan tilaan mahtuvana myös vohveliraudan ja parilan. Vohveliraudalle ja parilallekin meillä kun olisi käyttöä, mutta ei tarpeeksi usein että näkisin aiheelliseksi ostaa kahta erillistä laitetta voileipägrillin lisäksi. Ostopäätös kuitenkin lykkääntyi, sillä meillä oli pitkään lainassa siskoni vohvelirauta. Siskon muutettua toiselle paikkakunnalla siskon vohvelirauta muutti perässä, joten päätin hakea laitteen harkittuna heräteostoksena itselleni. Kolme liikettä ja lukuisia verkkokauppoja myöhemmin minun oli kuitenkin uskottava, että laitteen valmistus on lopetettu eikä niitä löydy enää edes varastoista. Kaikennäköisiä uusia vohvelirautoja ja monitoimiparilagrillejä olisi sen sijaan löytynyt kymmenittäin erilaisia, mutta ei yhtäkään jossa olisi ollut myös se meille tärkein, eli voileipägrilli.

Ole tässä sitten harkitseva kuluttuja ja mieti huolella, mitä todella haluat. Eihän sitä ehdi kännyköiden kohdalla edes aloittaa vertailua, kun edellinen malli on myyty loppuun ja uusi malli ilmestynyt. Olen ehkä hidas, mutta en usko että olen ainoa sellainen. Saa nähdä missä kohtaa kirppiksetkin alkavat saada uutta asiakaskuntaa ihmisistä, jotka etsivät tuotteita joita eivät yksinkertaisesti ehtineet ostaa kaupasta, kun eivät sattuneet tarvitsemaan sitä juuri ilmestymispäivänä. Onneksi siihen voi sentään luottaa, että monia peruskodinkodinkoneita ja klassikoita valmistetaan jatkossakin, vaikka mallimerkinnät saattavatkin muuttua.    

5 kommenttia:

  1. Kyllä muuten pistää ärsyttämään nuo Disneyn jatko-osat. :D Ne kun on yleensä nopeasti hutaistuja ja rahastamisen maku suussa tehtyjä. Leijonakuningas 2 vaikka esimerkkinä.

    Nuo kännykät on myös aika käsittämätön juttu. Missä ihmeen vaiheessa niistä tuli niin kertakäyttöisiä, että uusia puhelimia pitää ostaa suunnilleen vuoden välein, kun malli on jo "vanha" tai puhelin yksinkertaisesti lakkaa toimimasta.. O_o

    Ja vaatteiden kierto! Inhoan vaateostosten tekemistä, ja kun harkitsin yhden villapaidan ostamista kaksi päivää, se oli jo poistettu valikoimista. Argh! Mieti siinä sitten onko kauppa järkevä vai ei.

    VastaaPoista
  2. Itse olen hakemalla hakenut kirppiksiltä muutamia vaatteita joita en kaupasta ehtinyt ostaa. Alun alkaen vitkuttelin hinnan takia kun en ollut varma haluanko kyseistä tuotetta niin paljoa, kun vaate pyöri mielessäni vielä pidemmänkin ajan jälkeen ymmärsin että todellakin haluan, vaan eihän niitä enää kaupasta löytynyt. Minun onnekseni parikin vaatetta on löytynyt kirppikseltä ja vielä edullisesti muutaman kuukauden viiveellä mutta pari on vielä etsinnässä (myös huuto.net ja ebay ovat tuohon tarkoitukeen hyviä)

    Monta kertaa olen joutunut huomaamaan että vaatekaupat vaihtaa valikoimaa todella usein. En ole innokas muodin seuraaja ja saati odota tulevan kauden tuotteita, ehkä tämän vuoksi näen omasta mielestä kivan näköiset vaatteet liian myöhään, usein ystävän päällä tai blogeissa jolloin ne on myyty kaupoista jo aikoja sitten. Kerran kävin kysymässä yhtä vaatetta myymälästä jos sitä vielä löytyisi tai jos muissa ketjun myymälöissä olisi, sain vastaukseksi että heille tulee viikottain uutta tavaraa ja satunnaisesti myös edellisten erien tavaraa joten kannattaa poiketa ihan kerran viikossa kysymässä. Olin kauhuissani ehdotuksesta ja mieluiten yritin unohtaa koko vaatteen!

    VastaaPoista
  3. Etenkin kännyköiden kohdalla tuo kierron nopeus tuntuu väkisin heijastuvan myös laatuun. Vanhojen mallien mahdolliset ongelmat eivät aina ehdi tulla kunnolla esiin ennenkuin ne on kopioitu jo lukuisiin uusiin malleihin. Itsellä on vielä vähän vanhempi (kyllä jo osittain kosketusnäytöllinen) malli ja juuri tuli lehdestä luettua kuinka kaikki kokonaan kosketusnäyttöiset eivät välttämättä edes toimi kovimmilla pakkasilla. Hyvin kätevä ominaisuus näin Suomen olosuhteissa, ainakin itse kun tarvitsee kännykkää nimenomaan yhteydenpitoa varten, jos esimerkiksi reissun päällä tulee jotain. Tavallaan tuntuu takaperoiselta kun tuotteita päivitetään yhä uudempiin ja hienompiin malleihin niin, että lopulta tuotteissa on vaikka mitä ekstraa, mutta ne toimivat yhä huonommin siinä käytössä mihin ne on alunperin tarkoitettu.

    Vaikka ei kai näillä nykyisillä kiertonopeuksilla voi enää odottaa, että valmistajilla olisi aikaa pysähtyä mietittämään tuotteita kokonaisuuksina ja viimeistelemään ne kunnolla.

    VastaaPoista
  4. Minua taas ärsyttää se, että jos jotakin vaatetta haluaa, pitää olla selvillä milloin sen sesonki on tai jää ilman. Esim. yöpaitoja ei saa kaupoista kuin joulun tai äitienpäivän alla. Kenkäkaupassa neuvotaan, että kesäkenkiä pitää tulla ostamaan helmi-maaliskuussa, tai muuten oma koko voi olla jo mennyt. Kevät/syksytakkia ei saa kaupasta syksyllä, koska ne on myyty jo keväällä. Nykyään kun kaikkea on saatavilla enemmän kuin tarpeeksi, on todella kummallista miten vaikea on joskus saada tarvitsemaansa.

    VastaaPoista
  5. minimalisminilo: Kieltämättä totta tuokin. Mutta kaipa kyse on siinäkin pitkälti tuosta uuden tavaran suuresta määrästä. Kun kaikkea ei voi enää mitenkään pitää yhtäaikaa esillä, pidetään esillä sitä mikä myy parhaiten. Ja valitettavasti innokkaimmat shoppailijat ja muotifriikit ovat usein jo hyvissä ajoin liikenteessä, kun pitäähän kaikki kauden uutuudet saada hyvissä ajoin käyttöön, eikä vasta sitten kun kausi on jo hyvää vauhtia käynnissä. Valitettavasti vain harvoin ja tarpeeseen hankkiva kuluttaja, joka tarvitsisi uutta vasta edellisen hajottua silloin kun se hajoaa ei pidä bisnestä yhtä hyvin vauhdissa kuin ne jotka hankkivat koko ajan paljon ja kaikkea siksi että on kivaa saada uutta. Hinnat kun ovat samat kummallekin ryhmälle ja ensimmäinen on kauppiaalle se kannattavampi asiakasryhmä. Valtaosassa kaupoissakin kun myyty määrä tuntuu selvästi myydyn laatua tärkeämmältä - jos asiakkaalle saadaan myytyä sylillinen vaatteita joka kuukausi, ei kukaan ehdi käyttää jokaista yksittäistä vaatekappaletta niin usein, että ne todennäköisesti hajoaisivat pesuissa ja käytöissä ihan heti, etenkin jos iso osa myydyistä vaatteista jää käyttämättöminä virheostoksina kaapin pohjalle. Silloin kyselevä ja harkitseva laatutietoinen ostaja, joka haluaisi ostaa vain sen yhden tietyn vaatteen ja haluaa sen todella vastaavan tarpeitaan myös seuraavana vuonna, voi olla myös asiakkaana enemmän aikaa vievä ja hankalampi sen lisäksi että tuo liikkeeseen vähemmän rahaa.

    VastaaPoista